Nothing is a problem, it’s always a challenge - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Ilse Schilderinck - WaarBenJij.nu Nothing is a problem, it’s always a challenge - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Ilse Schilderinck - WaarBenJij.nu

Nothing is a problem, it’s always a challenge

Door: Ilse Schilderinck

Blijf op de hoogte en volg Ilse

16 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Grabouw

Het duurde even, maar hier is ie dan: mijn eerste reisverslag. Zondagochtend 12 februari vertrok ik met Roxane vanaf Schiphol naar Kaapstad. Zo’n 12 uur later arriveerden we op Cape Town International Airport. 12 uur vliegen is erúg lang voor iemand die nooit verder dan Italië is geweest. Ik heb onderweg al jullie stukjes in mijn boekje gelezen. Super lief allemaal! Ik kreeg soms wel tranen in mijn ogen, behalve bij het stukje van Marieke Prinsen, toen kreeg ik de slappe lach. Eenmaal aangekomen kon ik m’n geluk niet op toen ik naar buiten stapte en het gewoon WARM was buiten!! We werden opgevangen door Karin (contactpersoon vanuit de HAN hier in Afrika) en Paddy. Paddy is onze ‘papa’ want hij is ons eerste aanspreekpunt en is 24/7 voor ons beschikbaar als we vragen of problemen hebben. Door hem werden we naar ons huisje gebracht.
Roxane en ik wonen samen met Tobias en Bart (twee studenten Sport- en bewegingseducatie) en Carlijn (student Biomedische laboratoriumonderzoeken) in Grabouw. Ons huis is een tijd niet bewoond geweest, dus toen we er aankwamen stond er alleen een bed en een kast in mijn kamer. We hadden geen beschikking over Wifi, geen wasmachine, onze koelkast deed het niet en er ontbreekt meubilair. But.. Nothing is a problem, it’s always a challenge. Voor Afrikaanse begrippen is ons huis prima en we doen met z’n allen ons best om er wat moois van te maken. We hebben zelfs een zwembad in onze tuin!! (helaas wel met groen water..). Als ik vanuit mijn kamertje naar buiten kijk zie ik, naast het groene zwembad, een mooie heldere blauwe lucht met zon en verderop palmbomen. Ik kijk zelfs uit op de bergen!
The next day (maandag) haalde Paddy ons op om auto’s voor ons te regelen. Maargoed, dan heb je een hele mooie (witte!) auto, en dan.. het stuur aan de rechterkant, schakelen met links en links rijden. Dat is pas een challenge, maar.. het lukte zelfs deze wegpiraat in één keer (niet moeilijk dus). Daarna zijn we gaan shoppen om beddengoed en handdoeken te kopen en boodschappen te doen. ’s Avonds zijn we met de hele groep in één studentenhuis geweest en daar hebben we met z’n allen een drankje en spelletjes gedaan. Onze groep is erg leuk en iedereen kan het goed met elkaar vinden .
Dinsdag hebben we Gordon’s Bay opgezocht. Hier hebben we een middagje op het strand gelegen en in de zee gezwommen. Vervolgens zijn we met alle studenten uit eten geweest.
Gisteren (woensdag) begon onze introductie met een dagje in de schoolbanken. Vandaag zijn we met de hele groep naar Kaapstad geweest. We hebben het District 6 Museum bezocht en daarna gingen we naar Charly’s Bakery, waar ik (uiteraard) een super lekker chocotaartje heb gehad. ’s Middags zijn we naar Signal Hill geweest, waar we een suuuuupermooi uitzicht hadden op de zee, Cape Town Stadium, de stad zelf en de Tafelberg. Met het eten zijn we naar een suburb van Cape Town geweest, waar we hebben gebraaid. Dit is een soort van barbecue, maar dan op een primitieve manier.
Ik heb Zuid-Afrika pas vier dagen gezien, maar ik ben nu al zo onder de indruk. Het is zó anders dan Nederland en zelfs binnen Zuid-Afrika zijn erg grote verschillen te zien. Als we van Grabouw richting Kaapstad rijden zie je zowel krotten (Townships) als super mooie huizen. Je ziet mensen langs de snelweg lopen en daar spullen verkopen (jawel, dat lees je goed), maar als je dan in het winkelcentrum bent zie je Afrikanen met de nieuwste telefoons en laptops en zie je gewoon een H&M.. Ook stikt het hier van de Mc Donalds, Burger King en KFC en als je niet beter zou weten zou je ook denken dat alle Afrikanen de hele dag cola drinken, want o-ver-al wordt reclame voor Coca Cola gemaakt. Verder moeten we hier zuinig zijn met water, want het kan ‘op’ raken. Zelfde geldt voor elektriciteit. Dat moet je van tijd tot tijd inkopen, want anders kan het zomaar zijn dat je zonder licht zit van het een op het andere moment.
Ik ga een eindje breien aan mijn eerste verslagje. Dit weekend gaan we op kamp met studenten van de Kaapstad Universiteit. Daarna gaan Roxane en ik volgende week kijken bij en kennismaken met (de mensen bij) St. Michaels Primary School, waar wij ons onderzoek en health promotion opdracht gaan doen.

Mijn tweede reisverslag zal volgen over enkele weken. Ondertussen is de Wifi dus wel aangesloten (anders kon ik dit verslag ook niet plaatsen), dus mochten jullie me heel erg missen, dan ben ik ook te bereiken via facebook en app.

  • 16 Februari 2017 - 20:25

    Eugenie Kleverwal:

    Hey Ilse,

    Leuk je ervaringen van de eerste dagen te lezen! Ik hoop dat je volgend verslag, weer net zo leuk is om te lezen als deze! Succes met alles, en geniet van je tijd in Zuid Afrika.

    Gr. Eugenie

  • 16 Februari 2017 - 22:22

    Ida:

    Hoi Ilse,

    Leuk om je verslag te lezen en zo even contact te hebben met je. Je hebt al best veel gezien deze dagen en ervaringen opgedaan. Nog veel succes met alles en ook lekker genieten. Tot het volgend verslag. Groetjes van ons.

  • 19 Februari 2017 - 15:39

    Marieke Prinsen:

    Ilsjeeee!

    Wat een eer dat ik een plekje in jouw eerste reisverslag heb gekregen (maar ik zei toch ook wel lieve dingen??!) Sorry nog van de chips vlekken, maar je weet waarom ik dat deed.. Als ik dit zo lees, lees ik alleen maar vrijheid en blijheid, terugdenkend aan mijn 'time abroad'. Geweldig dat je dit doet!! Ik ben benieuwd als je terugkomt, of je dan nog onder elk glas een onderzetter plaatst. Ben trots op je (en jaloers op je, vooral dat) dat je een chocoladetaartje hebt genuttigd, maar nog jaloerser ben ik dat je gewoon lekker daar geniet van het grote land, met zijn verschillende gezichten en vooral, de ZON! (Heb ik recht om jaloers te zijn? Nee. Maar als je eenmaal hebt gereisd, heb je de 'ik wil altijd weg ziekte'. Succes daarmee over vijf maanden.) Ik ga je dagboek bijhouden heur, enjoy!!

    XXXXXX

  • 19 Februari 2017 - 18:16

    Eline:

    Hiii

    Wat leeuk Ils! Erg interessant om zo te lezen. Ook dat de verschillen tussen arm en rijk toch nog wel echt goed zichtbaar zijn... Hoop dat je een beetje kunt een wennen aan de verschillen in cultuur. En ik hoop dat je daar nog een beetje goed kan eten (anders altijd nog fastfood dus...), zeker wel wat anders dan de aardappelen en stamppotten uit Nederland.. Hebben ze daar in het binnenland van Afrika ook van die stinkende vismarkten (mijn meest noemenswaardige Afrika-avontuur)?? Eet je vrijwillig weken geen vis meer.. Maar goed: Lekker genieten, veel zien/ontdekken en leren, veel foto's maken en tot je volgende blog!! Oh en succes met je onderzoek natuurlijk, niet geheel een bijzaak..

    Liefs Eline

  • 23 Februari 2017 - 19:42

    Hedwig:

    Ha die Ilse,
    Wat een heerlijk verslag en wat een leuke gebeurtenissen. Ik heb het gelijk gelezen en wilde het later nog eens wat aandachtiger lezen. Net gedaan dus! Mmm... het klinkt allemaal fantastisch!
    Vakantie, even (letterlijk) landen, en daarnaast ook nog eens leuke (werk)ervaringen opdoen! Het lijkt me fantastisch om tussen die (ik denk donkere) kindjes te vertoeven op de St. Michaels Primary School en ik zie je al helemaal in de klas Zuid-Afrikaans praten.
    Geniet ervan, een hele fijne tijd en ik zie uit naar je volgende ervaringen met misschien een fotootje, of...
    Ik wacht af.

    En dan lekker braaien....
    Nog even dan kunnen wij ook weer bbq-en, het was hier zondag even 21 graden...

    Liefs van ons,
    Ad en Hedwig

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 09 Feb. 2017
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 85318

Voorgaande reizen:

12 Februari 2017 - 16 Juli 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: